Szukaj w tym blogu/ wpisz tytuł, którego szukasz

czwartek, 19 września 2013

"Chmury w kształcie królika"

"-Biłaś się kiedykolwiek ?[...] Bo wyglądasz jak ktoś z bajki. 
- Na przykład zła czarownica? [...]
- Daj spokój. Na przykład księżniczka."

Opowieść tej historii:
To historia dziewczyny, która wreszcie uwierzyła w opowieści ojca o potworach, z lęku przed którymi nie wolno opuszczać domu po zmroku. Po wypadku i stracie bliskich, już w nowej szkole natrafia na grupę, która być może zajmuje się ściganiem tych samych koszmarnych mar.

Na granicy gatunków:
Nie są to tradycyjna zombie, gdzie rządzi upór i brutalna siła. Ciało ulega rozkładowi, ale największe szkody wyrządza duch. Bohaterowie zmuszeni są często walczyć w tytułowej "Krainie Zombie", ale równie dużo czasu w powieści poświęcono rzeczywistości szkoły średniej: nauczyciele, krąg znajomych, tajemnicza grupa zabijaków a wśród nich ten jeden chłopak, od którego nie można oderwać wzroku. Z jednej strony dobrze, że ten horror równoważy siła zwyczajnej codzienności, z drugiej po nowej kreacji "Krainy Czarów" spodziewać się można czegoś więcej.

Nawiązania do klasycznej "Alicji w Krainie Czarów":
Okładka jest bardzo klimatyczna, lecz nie zwiastuje historii tak mrocznej, jak mogłoby się wydawać. Nawiązanie do klasycznej "Krainy Czarów" znajduje się tutaj w tytułach rozdziałów, imionach bohaterów i kształcie chmur.

"To przeradza się w bardzo zły obyczaj [...] Ty uciekasz, ja cię gonię." 
AkcjaPoczątek powieści zdecydowanie nawiązuje do tytułu jak i do postaci bliskiej tej klasycznej Alicji z Krainy Czarów. Potem następuje moment wprowadzenia do nowej szkoły średniej, przypominający większość znanych schematów. Jest sporo stron by ta historia się rozwinęła. Akcja przyśpiesza ponownie około połowy tomu, gdy i Ali zostaje wciągnięta w wir walki. Trochę można przewidzieć z biegu fabuły, zanim zrobi to sama bohaterka. Zdarzają się jednak i takie zwroty akcji całkowicie niemożliwe do wcześniejszego odgadnięcia. Z czasem wciąga też pokręcona relacja Alicji i Cole'a. Cole - imię pełne historii, zawsze powiązane z mroczniejszą stroną opowieści: jak w serialu "Charmed-Czarodziejki" czy powieści "Podwieczność".

Jaśniejsze i mroczniejsze strony:
Troszkę brakowało mi bardziej rozwiniętej argumentacji w dyskusjach Ali z przedstawicielami grupy tropiącej zombie. Scen walki jest sporo, ale tutaj też relacja bywała zbyt okrojona. Rozdziały mogłyby być też rozplanowane na mniejsze części. Jednocześnie zawarto w tej opowieści ważna przekonanie o istocie duchowej siły i wiary w zwycięstwo w starciu ze złem.
Przyjaciółka Ali, właściwie z przypadku, czyli Kat jako Kot z "Alicji..." to jedna z ciekawszych kreacji. Podobnie jak królik na niebie, utworzony z kształtu chmur, który przestrzega o upływie czasu.

"- Nie martw się. Jesteś teraz częścią mojego świata. Nauczę cię, jak w nim przetrwać."
Podsumowanie: Nazwisko autorki jest mi znane, to jednak pierwsza jej książka, jaką miałam okazję przeczytać. Styl jest prosty, co stawia na pierwszym miejscu rozwój akcji. Zdarzają się tutaj i pięknie prawdziwe zdania, pełne przemyśleń. To historia, która mimo swoich epizodów walki z trupami-duchami, skupia się na relacjach dwojga młodych ludzi. W czasie lektury i poznawania świata tej opowieści pojawia się też szacunek dla młodych wojowników, wyglądających tylko z pozoru jak licealna grupa z problemami.


Kontynuacja:
Tytuł tomu drugiego "Through the Zombie Glass" także nawiązuje do kontynuacji przygód Alicji, czyli "Po drugiej stronie lustra". To historia luźno inspirowana "Alicją w Krainie Czarów".
"Alicja w Krainie Zombi" - Gena Showalter
Seria: Kroniki Białego Królika (3 części)
Wydawnictwo Mira
Stron: 508
W kolejności: NR 68/2013/09/06 (250)
Dodatki i ciekawostki:
Sylwetki bohaterów (strona serii wersja eng)
Zwiastun powieści (eng)
Fragment do poczytania

A dla spragnionych wersji bardziej odzwierciedlających klasyczną "Krainę Czarów" polecam spin-off serii "Dawno, dawno temu" (serial) - premiera w październiku ;)
Jak uzyskać rabat -20% w salonach Empik na powieść Geny lub inną książkę ?

17 komentarzy:

  1. Czytałam, mi się bardzo podobała ;) Dziś zresztą będzie recenzja ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Straciłam chęć na tę książkę kiedy usłyszałam, że bohaterka idzie do liceum ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ali jest już w liceum, po prostu zmienia szkołę ;)
      Wiem, że autora ma wśród swoich powieści takie typowo dla dorosłego grona - może z tamtych warto coś wybrać.

      Usuń
  3. Książkę już dawno dodałam do swojej listy książek. Wtedy była jeszcze w zapowiedziach. Mimo Twoich uwag, które oczywiście będę mieć na względzie, postaram się ją jak najszybciej przeczyć. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Właśnie zaczęłam lekturę i muszę przyznać, że zapowiada się nieźle ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Książka dopiero przede mną ale już czeka na półce ;)
    Co do Once upon a time in Wonderland to nie jestem przekonana, nie wyobrażam sobie Once upon bez Rumpla, Belli a nawet Emmy i Snow ;d te spin-offy jakoś do mnie nie przemawiają

    OdpowiedzUsuń
  6. Jestem na prawie 300 stronie i już uwielbiam tę książkę. :) Przeczytałabym ją w ciągu dwóch dni, jak ją dostałam, ale choroba mnie przed tym powstrzymała. Ale może od jutra już mi się będzie chciało czytać. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. jak już czytałaś u mnie, książka zdecydowanie przekonała mnie do siebie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Dziś skończyłam i zrecenzowałam już i też sądzę, że dzięki prostemu stylowi wszystko bardziej skupia się na fabule. W przyszłości polecam Ci jej serię o Mrocznych Wojownikach - coś pięknego i rzeczywiście dojrzalszego.

    OdpowiedzUsuń
  9. Coraz bardziej chcę ją przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  10. Jestem naprawdę ciekawa tej książki. Z tego co piszesz jest naprawdę interesująca, chociaż nie obyło się bez lekkich wpadek :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Książki nie czytałam, natomiast czytałam wiele różnych opinii o niej i tym bardziej jestem jej ciekawa ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Mnie nie zachwyciło, ten paranormal jest w swojej budowie typowy do bólu zębów. Eh, na razie biorę rozwód z paranormalromance - mam przesyt ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Początkowo nie byłam przekonana do tej książki, jednak teraz, po wielu bardzo przychylnych recenzjach myślę, że dam jej szanse :)

    OdpowiedzUsuń
  14. wie ktos kiedy bedzie polska premiera drugiej czesci?

    OdpowiedzUsuń

Zawsze i chętnie czytam wszystkie komentarze.
Staram się na nie odpowiadać. Zostaw po sobie ślad!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...