Szukaj w tym blogu/ wpisz tytuł, którego szukasz

środa, 4 września 2013

"Za sercem Zachodu"

"Być może natomiast nie wiesz, że w twoim życiu działają potężne siły. Bogowie... potęgi, które nazywasz greckimi bogami, są jak najbardziej prawdziwe."

Pod osłoną czaru przemykają nastoletni czarodzieje, pod urokiem nie można dostrzec Nocnych Łowców, a tutaj mgła przesłania lub zniekształca odpowiednio dostosowując nadnaturalny obraz do ram rzeczywistości... w czasie misji herosów. Świat zawsze ukrywa swoje inne oblicze, które bohaterowie poznają, gdy upomina się o nich dziedzictwo ich krwi. Rzeczywistość wcześniej przed nimi skryta teraz stanowi pole walki o przetrwanie. Tym razem współczesną wersję świata mitów, trwającą w najlepsze od tysięcy lat, poznaje Percy Jackson, a w jego misji partnerują mu Annabeth Chase i Grover Underwood. Rozpoczyna się podróż ze wschodu na zachód kontynentu amerykańskiego, z przystankami w Nowym Jorku, St.Louis, Denver, Las Vegas, Santa Monica aż do Los Angeles.

Ale dlaczego współczesny Olimp znalazł się akurat w Stanach Zjednoczonych ? Wyjaśnia to całkiem przekonująco autor ukazując sposób w jakim przemieszczał się mityczny dwór, co okazuje się stanowić ciekawy szlak architektoniczny po Europie i świecie.

"Ale prawdziwy świat jest tam, gdzie są potwory. Dopiero tam przekonujesz się, ile jesteś wart."
Wstęp do serii o losach współczesnych herosów i Olimpu to świetne odświeżenie z mitologii greckiej, pełne dopracowanych i kreatywnych rozwiązań.

Tak jak zazwyczaj bohaterowie kończą swą przygodę przed wakacjami, a wznawiają ja z początkiem szkoły, tak Obóz Herosów ożywa na czas letnich wakacji, a z normalnością potomkowie półkrwi borykają się w zwyczajnych szkołach dla śmiertelników.

Kiedyś, przed premierą ekranizacji pierwszej części, robiłam już podejście do tej serii. Najwyraźniej na daną lekturę musi być też odpowiedni czas. Teraz opowieść odbierałam o wiele lepiej niż wtedy. Myślałam, że ta książka nie będzie już dla mnie - że jest to bardziej literatura młodzieżowa. Ale nadnaturalność nie jest zbyt magiczna czy mitologiczna i łatwo stapia się ze zjawiskami rzeczywistości.

Co może w tej serii cenić sobie czytelnik dorosły ?
- Poczucie humoru, jak najbardziej nie jest dziecięce czy kojarzone z książkami dla dzieci.
- Nawiązania do mitologii greckiej i ich kreatywne przedstawienie we współczesności.
- Historia jest dobrze przemyślana i to widać.
- Choć bohaterowie mają lat około dwanaście, zachowują się o wiele odpowiedzialnej niż na ten wiek przystało. Są to herosi, a tacy otrzymują wyzwania jak sprzed tysięcy lat.


Wysłańcy, w postaci satyrów, wyszukują półbogów w świecie śmiertelników... tak samo jeden z nich odnalazł Łucję w Narnii ;) Takie skojarzenie ze światem po drugiej stronie starej szafy, ponieważ w tym także przypadku za każdym razem czeka się sporo na kolejną część ekranizacji - oba cykle przecież niesamowite i godne adaptacji filmowych.

"Złodziej Pioruna" - Rick Riordan
Seria Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy: tom 1
Wydawnictwo: Galeria Książki
W kolejności: NR 63/2013/09/01 (245)

Tak samo jak mityczni bohaterowie odbywają pojedynki tak samo można zaplanować pojedynek serii. Wrażenia z lektury "Złodzieja piorunów" spisane dla recenzji porównawczych dla kolejnych tytułów.
Który cykl z wątkami mitologicznymi czyta się wam najlepiej ? Powiem, że Percy stawia poprzeczkę dość wysoko dla innych serii.

14 komentarzy:

  1. Mimo, że lektura nie jest przeznaczona dla mojej grupy wiekowej, mam zamiar zagłębić się w nią

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam Percy'ego. Co prawda muszę nadrobić tę serię, ale jest jedną z moich ulubionych. Właśnie ze względu na te punkty co wymieniłaś.

    Do tej pory to Percy był u mnie na pierwszym miejscu, ale po najnowszej części Akademii Mitu te dwie serie stawiam na pierwszym miejscu ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Już wiem, że z pewnością do niej powrócę, bo jak Ci pisałam na FB przerwałam po 30 stronach. Ale chyba właśnie jestem gotowa, by spróbować jeszcze raz. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ostatnio właśnie czytałam pierwszą część Percy'ego :) Miałam okazję tylko z tym cyklem się zapoznać więc odstawiam na niego.

    OdpowiedzUsuń
  5. Niestety tylko z serią o Percym Jacksonie miałam styczność, więc nie mogę tego ocenić :c Ale jest to jedna z moich najulubieńszych serii :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie wiem czemu, ale byłam święcie przekonana, że Ty znasz i kochasz twórczość Ricka Riordana! :D Wstyd moja droga! :P Nie, nie żartuję. :) Cieszę się, że Ci się podoba Percy! <3 Najlepiej czyta mi się oczywiście mitologiczne książki Riordana. Wszystkie trzy serie, Percy'ego, Olimpijskich Herosów i Kroniki rodu Kane, istne perełki! "Spętanych przez bogów" lubię, jednak to już nie to samo, tak samo "Akademia mitu", czy "Porzuceni" Cabot.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. XD A przecież pisałam, że mam zamiar się zabrać za serię, że przymierzam się do niej raz jeszcze ;D
      Teraz jestem na etapie kompletowania następnych tomów - czekam na "Morze potworów", a już następne kombinuję ;)

      Usuń
    2. Wiem, że to druga próba, przeczytałam. A ile tomów za pierwszym razem panienka przeczytała? :P Wynika, że przerwała w połowie pierwszej części. Można tak zinterpretować.
      Ta seria to dopiero początek możliwości Ricka, choć sentyment i tak jest. Och, mam nadzieję, że pokochasz go całym sercem i niedługo, jak ja będziesz miała specjalną "Riordanowską" półeczkę z książkami, trochę się ich już uzbierało. :D A pod koniec października kolejna AAAAAAA! Okej, już jestem spokojna! :D

      Usuń
    3. Tak - wstęp do pierwszego tomu tak mnie za pierwszym razem zniechęcił. Musi być odpowiedni czas na odpowiednią lekturę ;) Wierzę, że autor ma potencjał i pomysł - to widać! Dlatego w czasie jak będę kompletować kolejne tomy tej serii zamierzam się zabrać również za "Labirynt kości" - bo akurat jest ta jego książka w bibliotece ;)

      Usuń
  7. Cassin! No nareszcie przeczytałaś Percy'ego! Przecież to klasyka niemalże :P
    Ja kocham Riordana całym sercem. Przecudownie mi się czyta jego książki, choć już nie należę do grupy docelowej. I chyba po tym można poznać jak wspaniała jest jego twórczość: mimo, że pisze dla dzieci, wszyscy świetnie bawią się przy jego książkach :) Ja osobiście kupiłam Jacksona w kuferku, ktory teraz przeznaczyłam na różne książkowe gadżety ;)

    pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  8. Wszyscy tak chwalą, a ja wciąż nie mogę się przekonać ;d

    OdpowiedzUsuń
  9. Hm, nie ocenię innych serii. Nie czytałam. Bo czytałam tylko pierwszą część z serii o Percy'm. A no właśnie, muszę sięgnąć po drugi tom!

    OdpowiedzUsuń
  10. Mój brat był na tym filmie :) Ja po książki raczej nie sięgnę, ale jemu mogę powiedzieć, że wyszedł kolejny tom :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ciągle na Percy'ego poluję, bo jakoś nie mogę się przekonać, ale chcę, chcę, CHCĘ to przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń

Zawsze i chętnie czytam wszystkie komentarze.
Staram się na nie odpowiadać. Zostaw po sobie ślad!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...