Szukaj w tym blogu/ wpisz tytuł, którego szukasz

niedziela, 2 czerwca 2013

"A księżyc w pełni, jasny jak zimne słońce"


"Jak odmieniec: ktoś, kto nie przynależy do miejsca, w którym się znalazł."

Konstantynopol - druga stolica chrześcijańskiego świata - upada, rychło zwiastując koniec dziejów.
Oznak nadejścia końca czasów szuka też młody inkwizytor. Kolejno otrzymywane rozkazy, każdy we właściwym punkcie podróży, zbliżają jego i spotykanych następnie bohaterów do nadchodzących misji: odkrycia przyczyny niepokojących wizji w żeńskim zakonie oraz historii pewnej wioski, nękanej przez zło.

Okres działalności inkwizycji to straszne czasy, gdzie działania sił nieczystych szukano nawet w zakonach.
Ksieni zakonu i inkwizytor - każdy z nich musi udowodnić swoją wartość, kiedy posiadana uroda oraz młody wiek, nieustannie przeczą doświadczeniu. W średniowiecznej Europie, kiedy kobieta nie znaczyła prawie nic i łatwo było ją pozbawić wszelkich praw, Izolda z Lucretili musi sobie wywalczyć prawo do wolności i miłości. Luca Vero, choć przyszło mu sądzić innych w imieniu samego papieża, za najważniejszy cel wyznaczył sobie odkrycie prawdy.
Bohaterowie spotykają się po przeciwnych stronach konfliktu, nie zdając sobie sprawy, ile mają ze sobą wspólnego.

Kto w tej opowieści okaże się być tytułowym "Odmieńcem" ? Kandydatów przybywa na kolejnych stronach lektury, a wybór i osąd należeć będą tylko do czytelnika, gdyż z całą pewnością zapłonie stos w tym tomie - tylko komu przyjdzie na nim stanąć i przyjąć wyrok: winnej czy niewinnej osobie ?

"Kiedy czarny księżyc pożera słońce"
Nie bez znaczenia są tutaj postacie drugoplanowe: przyjaciółka czy wierny kuchcik w roli giermka. Choć pozornie przyrzekli jedynie jak najlepiej służyć swoim panom, to często ich zdolności czy też prywatne dochodzenia zmieniają znacznie bieg wydarzeń.
Ciekawość wzbudza szczególnie postać Iszrak. Przez innych widzianej jako niewolnicy, nie tylko swojej pani, ale także innej zakazanej w Europie wiary. Pokazywane światu jedynie oczy skrywają jednak wierną powierniczkę i przyjaciółkę Izoldy.

Sporo znaczenia dla zastosowanego klimatu i nastroju powieści ujawnia posłowie, przygotowane przez samą autorkę. Warto do niego zajrzeć by dowiedzieć się, co Philippa Gregory chciała pokazać poprzez postacie bohaterów tej rozpoczynającej się na wzgórzach Italii trylogii.

"Chcę zobaczyć koniec tej historii."
"Odmieniec" to kolejna już książka z serii wydawniczej Poza Czasem. Choć część z tych powieści opowiada o dosłownych podróżach w czasie, a część posiada tylko akcję, rozgrywającą się w minionych wiekach, to każda z nich ukazuje na swój sposób kontrast między tym, jakie życie było, a jakim znanym je teraz. Pod tym względem powieść Philippy Gregory idealnie wpasowuje się w stworzony klimat serii i dodaje jej jeszcze uroku.

Philippa Gregory znana jest ze swoich licznych fabularyzowanych biografii. W "Odmieńcu" zachowała tło historyczne średniowiecznego świata i osadziła w nim losy piątki fikcyjnych bohaterów oraz ścieżki, jakimi mogliby podążać, gdyby los im sprzyjał w tamtych czasach. Dla mnie było to pierwsze spotkanie z jej twórczością i mam przeczucie, że stanowczo nie ostatnie.
"Odmieniec" - Philippa Gregory
Wydawnictwo Egmont
Z serii wydawniczej: Poza Czasem
Stron: 288
W kolejności: NR 34/2013/06/01 (216)
Ocena: Byłam pewna, że akcja tego tomu będzie się rozgrywać tylko i wyłącznie w zakonie. Choć sporo było tam tajemnic do odkrycia, to o wiele bardziej podobała mi się druga połowa książki, dziejąca się już poza murami klasztoru. Akcja rozgrywają się za zamkniętymi murami zakonu, gdzie dochodzi do niewyjaśnianych zjawisk, to dla mnie oczywiste skojarzenie z "Imieniem Róży". Zagadki były podobne i choć często trudno było rozstrzygnąć czy to magia czy też przebiegła intryga, to akcja tej powieści nie bazuje na fantastycznych wątkach.

[TRYLOGIA]
1. Changeling (z ang. podmienione dziecko)
2. Stormbringers (już wydana)

Zwiastun serii (PL) - KLIK

Recenzja ta bierze udział w konkursie na profilu KsiążkoSfera ;)

P.S.: Przeszłam dzisiaj już na Google Plus także widzieć mnie będziecie troszkę inaczej w swoich komentarzach. Zaraz po wyświetleniu profilu na Google +, pojawia się też nick (Cassin) i wówczas wierzę, że już rozpoznacie, kto to skomentował ;)
Jeśli też już przeszliście na nową formę - dajcie mi znać w komentarzu (abym mogła dodać was do kręgów) lub na FB Zakładki

14 komentarzy:

  1. Świetna recenzja. :)
    Koniecznie powinnaś poznać inne książki autorki! Uwielbiam ją. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Twoja poprzednia recenzja jednej z książek tej pani zachęciła mnie do przeczytania "Odmieńca" ;)

      Usuń
  2. Miałam możliwość przeczytania, ale zrezygnowałam ;) Szczerze mówiąc to niebyt mnie ona pociąga, może jak naczytam się jeszcze wielu pozytywnych recenzji to po nią sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Książka już czeka na swoją kolej, choć recenzje na jej temat czytałam różne. Twoja powiła optymizmem, co w znacznym stpniu wpłynęło na mój entuzjazm

    OdpowiedzUsuń
  4. Książka mi się podobała, lecz myślałam, że będzie trochę lepsza.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Także liczyłam, że bardziej zapamiętam głównych bohaterów - a tutaj najbardziej na pamięć zasłużyli sobie Iszrak i giermek pana Luca.
      Wierzę, że fabularyzowane biografie tej autorki będą lepsze - w tym się przecież specjalizuje i z tego słynie ta pani ;)

      Usuń
  5. "Odmieniec" bardzo mi się podobał ;) Polecam książkę "Władczyni rzek" ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytałam i podobała mi się na tyle, że kolejna książka autorki już zakupiona :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Z chęcią sięgnę po tę pozycję. Czuję, że mi się spodoba.
    Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Mam zamiar przeczytać, jak każdą powieść Gregory zresztą :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Oj, kuszą mnie książki tej autorki

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciągle przed mną spotkanie z jakąkolwiek książką tej autorki. A widać wiele tracę. Muszę w końcu którąś z książek przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  11. Jak zawsze, niesamowita recenzja :D Co do książki, to liczyłam na coś ciut lepszego :D

    OdpowiedzUsuń
  12. Na pewno przeczytam, bo z książkami Gregory już nie raz miałam do czynienia i wiem, że są świetne. Nawet mam ją już na liście do przeczytania. :)

    OdpowiedzUsuń

Zawsze i chętnie czytam wszystkie komentarze.
Staram się na nie odpowiadać. Zostaw po sobie ślad!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...