Szukaj w tym blogu/ wpisz tytuł, którego szukasz

czwartek, 29 marca 2012

"Delirium" - Lauren Oliver


"Delirium" -  Lauren Oliver 
[ TRYLOGIA CZ1 ]
Wydawnictwo Otwarte - Moondrive
Mówili, że bez miłości będę szczęśliwa.
Mówili, że bez miłości będę bezpieczna.
I zawsze im wierzyłam.
Do dziś.
Teraz wszystko się zmieniło.
Teraz wolę zachorować i kochać choćby przez ułamek sekundy, niż żyć setki lat w kłamstwie.
Dawniej wierzono, że miłość jest najważniejszą rzeczą pod słońcem.
W imię miłości ludzie byli w stanie zrobić wszystko, nawet zabić.
Potem wynaleziono lekarstwo na miłość.
Czy gdyby miłość była chorobą, chciałabyś się wyleczyć?
[ RECENZJA  PRZEDPREMIEROWA ]
Portland to jedno z wielu miast na terenie Stanów Zjednoczonych, które po latach wreszcie wolne jest od deliri. Na świecie istnieje jednak jeszcze wiele miejsc pogrążonych w zarazie. Klinem w bezpieczne oazy wcina się Głusza, miejsce od którego chroni ogrodzenie pod wysokim napięciem. Tutaj każdego dnia Lena odlicza dni dzielące ją od zabiegu. Wyczekuje dnia, gdy jej szyję zdobić będzie blizna, składająca się z trzech nakłuć. Czeka na dzień, kiedy remedium wreszcie popłynie w jej żyłach, chroniąc od szaleństwa. Zanim jednak nadejdzie ten czas, wydarzy się zbyt wiele by mogła z pełną świadomością i spokojem poddać się zabiegowi.

ŻYCIE BEZ BÓLU I CIERPIENIA
Mówi się, że miłość ma wiele imion. Dodatkowo posiada także różne oblicza. Pewne jest, że może zmienić postrzeganie świata do tego stopnia, że zdolni będziemy do czynów, o które nigdy by nas nie posądzono. Wojny rozpoczynano często właśnie z jej powodu. Zdarzało się, że zakochani po niedługim czasie oboje tracili życie. "Romeo i Julia" to, w świecie naszej bohaterki, jedna z opowieści ku przestrodze. Miłość mogła być błogosławieństwem, ale niosła ze sobą również niewyobrażalne cierpienie, a któż nie chciałby życia wolnego od bólu ?
Każdy może być zakażony delirią i jego bliscy nie zawsze zdążą zapobiec najgorszemu. Dlatego właśnie nie wolno przebywać w towarzystwie nieleczonych przeciwnej płci. Gdy przejdzie się pomyślnie ewaluację, dostarczona zostaje lista kandydatów na przyszłą drogą życia. Nie można powiedzieć, że nie ma wyboru. Granice są stawiane tylko i wyłącznie dla bezpieczeństwa. Rodzina Leny rozpadła się z powodu choroby i naznacza negatywnie los bohaterki, która stara się naprawić błędy przeszłości. Czy gdy sama rozpozna u siebie wczesne objawy, zdecyduje się poprosić o ratunek ?

REMEDIUM I DELIRIUM
Lauren Oliver poznałam już wcześniej dzięki jej powieści "7 razy dziś" i wówczas urzekł mnie niezwykle poetyki i jakże trafny sposób prezentowania rzeczywistości, uczuć i skrajnych emocji w jej wykonaniu. Teraz, mając już za sobą pierwszy tom z jej antyutopijnej trylogii, bardzo chcę poznać dalsze losy bohaterów. Powieść czyta się niezwykle szybko i kartki zdają same się przewracać aż nagle znajdujemy się już na dramatycznym zakończeniu części pierwszej. Obserwujemy przeobrażenie bohaterki, która z osoby ufającej w słuszność systemu, zmienia się w buntowniczkę dostrzegającą istnienie innego, lecz  być może także lepszego świata.

Każdy rozdział powieści poprzedzają niezwykłe cytaty, które pochodzą z różnych książek i publikacji obecnych w życiu bohaterki. Dzięki nimi poznajemy historię opanowania deliri i zasad rządzących nowym światem. W pamięci zapadło mi także wiele wierszy stworzonych przez autorkę na potrzeby tej powieści.

REKOMENDACJE
Jeśli miałabym spojrzeć na "Delirium" w perspektywie przeczytanych już antyutopii to niewątpliwie wyróżnia się ono ciekawą koncepcją. Chyba nigdy wcześniej nie rozważano miłość w kategoriach tak poważnego zagrożenia i choroby. To, co dla nas oczywiste, w tym świecie przyszłości zostało zatracone, a życiodajną siłę fundamentalnych uczuć odkrywać trzeba na nowo, gdy jednocześnie i cena jest już zbyt wysoka. W konstrukcji świata znajdzie się wiele punktów wspólnych z bestsellerową serią "Brzydcy, Śliczni, Wyjątkowi" Scotta Westerfelda czy powieścią "Dobrani" Ally Condie.

MOJA OCENA: 8,5 / 10


PREMIERA: 18 KWIECIEŃ 2012

Trylogia:
1. Delirium
2. Pandemonium
3. Requiem
FRAGMENT do poczytania (rozdziały 1-2)
a także Zwiastun tomu pierwszego
Polecam serdecznie jeśli kochacie antyutopijne opowieści lub zachwyciła was powieść "7 razy dziś"

47 komentarzy:

  1. Nie czytałam "7 razy dziś", ale "Delirium" zachęca już samym opisem. Jestem bardzo ciekawa tej powieści i z chęcią przeczytam coś oryginalnego.

    OdpowiedzUsuń
  2. ale mi narobiłaś smaku... koniecznie muszę jakoś zdobyć tę książkę :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie znam wcześniejszej powieści autorki, ale historia, w której miłość jest traktowana jak zaraza wydaje się intrygująca. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Oj, zapowiada się intrygująco, będę musiała rozejrzeć się za książką!
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Coś sądzę, że w niedalekiej przyszłości po nią sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  6. "7 razy dziś" nie czytałam, ale mam zamiar, bo koleżanka bardzo ją zachwalała. Nie mogę się doczekać aż "Delirium" wpadnie w moje ręce. Jestem tej pozycji bardzo ciekawa. ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Opis intrygujący, nawet bardzo! Muszę koniecznie przeczytać, uwielbiam antyutopie, a ta wydaje się oryginalna ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Hmmm zwykle nie czytam takie typu książek ale Twoja recenzja rozbudziła we mnie ciekawość. Spróbuje przeczytać :) pozdrawiamy :D

    OdpowiedzUsuń
  9. o rany. Muszę przeczytać i nie ma bata. Czuję, że pokocham tą serię.

    OdpowiedzUsuń
  10. Oliver kojarzę jako autorkę "7 razy dziś". Po prezentowaną przez Ciebie pozycję bardzo chętnie sięgnę, wydaje się naprawdę ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Jakiś czas temu rzuciła mi się w oczy okładka, ale opis nieco zniechęcił i nie miałam zamiaru sięgać po tę książkę. Ale skoro twierdzisz, że jest dobra, to może jednak dam jej szansę. :> Jeśli wypatrzę ją w bibliotece, na pewno wezmę.

    OdpowiedzUsuń
  12. "7 razy dziś" jeszcze nie czytałam, ale pamiętam recenzje i moją chęć sięgnięcia do niej. Trzeba więc będzie przyjrzeć się Lauren Oliver. Co prawda nie należę do wielkich miłośników antyutopii, ale z pewnością mnie zainteresuje.

    OdpowiedzUsuń
  13. Ostatnio zaczytuję się w antyutopiach, a "Delirium" już od dawna mnie ciekawi, więc postaram się jakoś zdobyć :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie znam & razy dziś, ale tą musze poznać koniecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Uwielbiam powieści antyutopijne, dlatego koniecznie muszę przeczytać "Delirium".
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Chętnie przeczytam jak nadarzy się okazja.

    OdpowiedzUsuń
  17. Na książki tej autorki mam niesamowitą ochotę, ale jakoś jeszcze nie mam motywacji do ich poszukiwanie, jednak jestem pewna, że prędzej czy później po nie sięgnę. Zachęca mnie do tego wiele pozytywnych recenzji i opinii, a także chęć przekonania się, czy są takie dobre, jak myślę.

    Pozdrawiam, Klaudia.

    OdpowiedzUsuń
  18. Ale Ci zazdroszczę, że już mogłaś ją przeczytać! Ja też koniecznie muszę po nią sięgnąć. Coś czuję, że ta ksiązka trafi w moje gusta czytelnicze:)

    OdpowiedzUsuń
  19. Nie słyszałam i tej książce, ani o 7 razy dziś, ale opowieści antyutopijne lubię.:D

    OdpowiedzUsuń
  20. Nie dość, że opis Delirium bardzo mi się spodobał, to czytałam 7 razy dziś i wiem, że autorka pisze pięknym stylem. A do tego dochodzi Twoja pozytywna recenzja. Pewnie, że przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  21. Brzmi ciekawie, chętnie przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Już od jakiegoś czasu o niej głośno ;) Chętnie przekonam się czy i mi się spodoba :D

    OdpowiedzUsuń
  23. Ostatnio przeczytałam książkę katastroficzną, więc chwilowo mam dość powieści tego gatunku,a także antyutopii. Ale za jakiś czas... Rozejrzę się za tym.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  24. Kolejna książka której niezmiernie ci zazdroszczę! Mam na nią ogromną ochotę i już nie mogę się doczekać daty premiery ;)

    OdpowiedzUsuń
  25. ,,Delirium" leży już w wirtualnym koszyku od dłuższego czasu ;) Mam nadzieję, że się nie rozczaruję i że powieść nie będzie zbytnio podobna do ,,Dobranych", którzy mi niezbyt do gustu przypadli.
    Zazdroszczę możliwość zapoznania się w powieścią przed premierą ;)

    OdpowiedzUsuń
  26. Nie spotkałam się jeszcze z twórczością tej autorki, ani bezpośrednio z literaturą antyutopijną. Jednak skoro tak dobrze oceniasz początek tej serii, z chęcią się z nią zapoznam, gdyż lubię nowe wyzwania. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Od dłuższego czasu mam ochotę rozpocząć przygodę z tym autorem i z pewnością niedługo zrealizuję swoje plany :).

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  28. Nawet nie wiesz jak bardzo zazdroszczę ci możliwości przeczytania książki przed premierą.
    Temat jest fascynujący, streszczenie treści również intryguje. Nic tylko czekac na wydanie.
    Pozdrawiam i zapraszam w wolnej chwili :*

    OdpowiedzUsuń
  29. Ja też czekam na wydanie. Książka jest bardzo ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
  30. Czytałam siedem razy dziś i jestem zdecydowana sięgnąć również po tą książkę. Przedstawiłaś ją tak mrocznie i tajemniczo, że już nie mogę się tego doczekać.

    OdpowiedzUsuń
  31. Czekam na premierę, na pewno przeczytam. :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Brzmi świetnie, bardzo chętnie sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Muszę przyznać,że bardzo mnie zaciekawiłaś. Jak będę miała okazję,to z pewnością przeczytam. Czekam na premierę;)

    OdpowiedzUsuń
  34. Nie czytałam co prawda poprzedniej powieści autorki, mimo to zamierzam sięgnąc po ten tytuł. Zarówno fabuła jak i twoja opinia sprawiają, że z niecierpliwością wyczekuję premiery ;)

    OdpowiedzUsuń
  35. Zainteresowałaś mnie tę książką niesamowicie! :)) Muszę dorwać i to jak najszybciej.

    OdpowiedzUsuń
  36. Nie czytałam żadnej książki tej autorki, antyutopijnych powieści także nie znam, więc muszę koniecznie przeczytać "Delirium" Ma ciekawą okładkę :)

    OdpowiedzUsuń
  37. Wcześniej nawet o niej nie słyszałam, jednak strasznie mnie zaciekawiłaś ! :)

    OdpowiedzUsuń
  38. Hej Joasiu :) Muszę Ci podziękować, bo Pani Ania z Wydawnictwa Otwarte zaprosiła mnie do promowania Delirium i organizacji konkursu! :)
    Dziękuję za polecenie!

    OdpowiedzUsuń
  39. Zapowiada się bardzo ciekawie, z pewnością przeczytam tę ksiązkę :)

    OdpowiedzUsuń
  40. Trochę mi się z filmem Equilibrium z 2002 skojarzyło. Bardzo chętnie przeczytam, podejrzewam, że jedynym wyjściem będzie księgarnia, chyba, ze tańszy angielski epub znajdę w internetowej - uwielbiam swój czytnik ;) Bardzo mnie ta książka zainteresowała. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  41. A i odpowiadając na pytanie z filmu - zdecydowane wielkie NO :) W końcu mam najwspanialszego syna, na męża też nie narzekam ;) a lepiej czasami cierpieć, niż nie czuć. To z autopsji.

    OdpowiedzUsuń
  42. Odpowiedzi
    1. Okładka fajna, książka też zapowiada się bardzo ciekawie :)

      Usuń

Zawsze i chętnie czytam wszystkie komentarze.
Staram się na nie odpowiadać. Zostaw po sobie ślad!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...