Szukaj w tym blogu/ wpisz tytuł, którego szukasz

środa, 10 sierpnia 2016

Pinocchio - opowieść o kłamstwie

"Mówi się, że pióro dzierży moc bardziej śmiercionośną niż miecz." (odc.9)

Była sobie dziewczyna, która nie mogła skłamać. Oczywiście, że potrafiła dopuścić się kłamstwa, lecz zaraz wychodziło ono na jaw. Zmuszona przez los by nic nie móc ukryć, zapragnęła stać się głosem tej prawdy, któremu nikt nie będzie w stanie zaprzeczyć.
Był tam także pewien chłopak. Jego życie oparte było na kłamstwie, bo prawda nie była dłużej do zniesienia. Życie z jej ciągłą świadomością stało się niemożliwe. Należało więc zapomnieć.
Spotkali się razem w jednej historii. Połączyło ich odwzajemnione uczucie miłości, ale na drodze stanęła zemsta. Choć skryta za kłamstwem i czasem, prawda nie pozwoliła nikomu o sobie zapomnieć.

OD KIEDY WCIĄGA? Dramy bywają różne. Najczęściej trzeba jednak poświęcić czas na obejrzenie dwóch / trzech odcinków nim historia przejdzie do swojego głównego toru i na dobre się rozkręci. Ten przypadek to także "Pinocchio". Przemiana to dopiero epizod czwarty, ale warto na to poczekać! Akcja przyśpiesza za to już w odcinku trzecim, kiedy minęło 8 lat i bohaterowie zamiast w szkolnych ławkach najwyraźniej są już po studiach i pierwszych doświadczeniach w poszukiwaniu pracy. Jeszcze nie są to zajęcia ich marzeń, lecz nie poddają się i za to ich cenimy. Rozpoczyna się walka o przyszłość.
Będzie trudno, ale da się przebrnąć przez początek
PRAWDA UKRYTA W KŁAMSTWIE: To opowieść o tym, jak oskarżenie wobec rodziny może łatwo przyczynić się do jej upadku... nawet jeśli wszyscy byli w istocie niewinni. Pozostali przy życiu członkowie rodziny (starszy i młodszy brat) na różne sposoby spróbują odkryć prawdę i przyczyny tragedii. Prędko staną się jednak przed najważniejszym pytaniem: "Co muszę zrobić, by przywrócić sprawiedliwość? Czy zdołam zapłacić cenę?"

MIŁOŚĆ W WALCE Z ZEMSTĄ: "Pinocchio" to także to, co w dramie jest tak częste, czyli ukrywanie swoich prawdziwych uczuć, dopóki nie można ich wyjawić. Kiedy to nastąpi, zaczyna się gra w otwarte karty i trzeba przyjąć powstałe skutki, jakie wyznanie poczyniło w rzeczywistości.

Tak, to ten sam aktor i nie - to nie zmiana stylu i fryzury zapoczątkowała uczucie
JAK BĘDZIESZ POTEM ŻYĆ: "Co jeśli będziesz próbować wyprzeć się tych uczuć, a mimo to się nie uda? Jak potem będziesz żyć?" Ceną zemsty bardzo często staje się miłość. Jeśli miłość staje na drodze do zemsty, to co należy zrobić? Być wiernym sobie i swojej rodzinie, a może porzucić osobistą krucjatę i patrzeć już tylko w przyszłość? On kocha ją, ona kocha jego. Wychowywali się razem, od kiedy ona (Choi In-Ha) się przeprowadziła się z ojcem do dziadka, a on (Choi Dal-Po) był już tam jako adoptowany syn starego rybaka. Czy uczucie przetrwa próbę czasu, gdy bohaterowie spróbują o nim zapomnieć?

CENA SKRADZIONEGO MARZENIA: Pierwsza scena tej opowieści rozpoczyna się w szkole średniej. To właśnie tam w czasie teleturnieju telewizyjnego, który ogląda klasa, mierzy się dwóch uczniów - jej reprezentantów. Jeden z nich był znany jako wzorowy student, drugi ukrywał swój talent. Tylko dlaczego? Choć ten początek może zniechęcić, nie jest nawet wstępem do opowiadanej historii. W tym jednak momencie Choi In-Ha podjęła decyzję o swojej przyszłości - zostanie dziennikarzem. Jest to teoretycznie niemożliwe do zrealizowania, gdyż dziewczyna cierpi na syndrom Pinokia (objawy choroby wymyślone na potrzeby serialu). Ilekroć skłamie, zaczyna ją męczyć uporczywa czkawka, która nie chce odpuścić, aż dziewczyna nie przyzna otwarcie prawdy. Czy cierpiąc na taką przypadłość może zostać dziennikarzem telewizyjnym?

SŁOWO NICZYM OSTRZE: Serialowa opowieść uświadamia, że dziennikarstwo to trudna do prowadzenia gra, w której w walce o czas i jak najwcześniejsze przekazanie wiadomości, łatwo odbiec zbyt daleko o prawdy. Wystarczy tylko jeden krok w niewłaściwą stronę. Za każdym telewizyjnym reportażem jest też prawdziwa ludzka historia - czyjeś łzy i dramat.
Dwóch braci wybrało dwa różne sposoby na osiągnięcie sprawiedliwości. Choi Dal-Po nienawidził dziennikarzy, gardził ich brakiem etyki przez to, co jak przyczynili się do rozpadu jego rodziny. Bycie dziennikarką to marzenie Choi In-Ha. Dziewczynie samej trudno to osiągnąć, chłopak postanawia więc jej pomóc, wybierając taką samą ścieżkę kariery. Okazuje się, że tam, gdzie imię zostało stracone, można je odnaleźć. Zemsta musi być wymierzona tak jak został zadany atak - przed okiem kamery telewizyjnej.

PIERWSZA I DRUGA RODZINA: Pinocchio, czyli opowieść o tym, jak nie można skłamać i trzeba żyć cały czas (bez względu na okoliczności i konsekwencje) mówiąc tylko prawdę. Nie ma wtedy nawet namiastki prywatności, a sekret ciąży jak nigdy wcześniej. Tak więc Choi In-Ha nie jest w stanie ukryć uczuć wobec Choi Dal-Po (teoretycznie swojego wujka - ale tylko poprzez adopcję - bo w wieku są praktycznie tym samym). Romans jest o tyle skomplikowany, że dla kogoś z zewnątrz wygląda to jak relacja wujek - bratanica. W rzeczywistości bohaterowie w żaden sposób nie są ze sobą spokrewnieni - wiele za to wobec siebie czują.

W DWÓCH KONKURENCYJNYCH STACJACH: Dlaczego Choi Dal-Po nie powinien darzyć dziewczyny takim uczuciem? Otóż jej matka jest dziennikarką, która manipulując wiadomościami doprowadziła w rozpadu jego rodziny. Bohaterowie lądują na stażach w konkurujących ze sobą stacjach telewizyjnych. Chcą być wierni sobie i prawdzie, ale by to zrobić muszą naprawić błędy nie tylko swoje, ale i swoich rodziców / rodzin. Kiedy przydarza się sprawa zbyt osobista, w której nie można dokonać sprawiedliwego osądu, jakiekolwiek reguły przestają obowiązywać. Inni zaś, widząc zachowanie matki dziewczyny - bezwzględnej reporterki - zaczynają Choi In-Ha kibicować i pomagają udowodnić, że dziewczyna, która nie może skłamać, także potrafiłaby zostać prawdziwym reporterem. W tym wątku (okres stażu) zobaczymy również absurdy pierwszy niedorzecznych zadań w okresie próbnym w nowym miejscu pracy - to źródło humoru tej dramy, która miewa bardzo mroczne wątki.

"Bieg historii, który próbujesz zmienić... 
Przysięgam, że przywrócę go na prawidłową ścieżkę." (odc.14)

DLACZEGO WARTO: Gdy miłość stanie na drodze do zemsty i wyrównanie rachunków to skrzywdzenie osoby, którą się pokochało, dylemat dotyczy już nie tylko bohaterów, ale i samego widza. Pinokio to przede wszystkim także opowieść dziennikarska, w której często jest wina, choć nie ma na nią dowodu. Wystarczy jednak tylko przypuszczenie, by zmienić postrzeganie publiki, która resztę dopowie już sobie sama. Niewiele więc potrzeba by dojść mogło do tragedii.

Jest też nawiązanie do baśni. Tytuł tej dramy to przecież znany wszystkim "Pinokio", przypuszczać więc można było, że opierać się ona będzie na mocy i konsekwencjach kłamstwa. Co prawda każdy epizod ma tytuł z baśni, ale za dużo odwołań poza samym tytułem tam nie znajdziemy. To tylko takie klimatyczne utrzymanie stylu odnośnie nazwy samej dramy.

TO JUŻ JEST FINAŁ: Dramy mają zazwyczaj aż dwa finały. Jeden to finał głównego konfliktu historii, drugi zaś to, co stało się potem - po tytułowych napisać końcowych. Zwykle jest to dokładne zakończenie wątku romantycznego. Ostatecznie są to dramy - one muszą grać na silnych emocjach widza.

Pinocchio
Produkcja / Emisja: 2014 - 2015
Ilość odcinków: 20 (jeden odcinek to 59 minut)
Wiek bohaterów: młodzi dorośli (pierwsza praca po studiach)
Nie można się odebrać: od odcinka 3
Można za to obejrzeć: TUTAJ

Zachęcam do poznania poprzednich w cyklu (także warte obejrzenia!):

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zawsze i chętnie czytam wszystkie komentarze.
Staram się na nie odpowiadać. Zostaw po sobie ślad ;)
(*) - wszystkie cytaty mają swoje źródła w recenzowanych książkach, jeśli jest inaczej cytat zostanie odpowiednio zaznaczony.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...